Okavangodeltat, Chobe, Victoriafallen

Okavangodeltat-Chobe-och-Victoriafallen-8-dagar

mapOkavangodeltat-Chobe-Victoriafallen-8-dagar

8 dagar. En safari som innehåller några av de mest spännande resmålen i södra Afrika – det makalösa Okavangodeltat, Chobe nationalpark, som är ett av de viltrikaste områdena i hela Afrika, och slutligen de fantastiska Viktoriafallen.

Dag Destination Boende* Måltider
6 Caprivi Camping/Lodge F/L/M
7 Chobe, Botswana Camping/Lodge F/L/M
8 Victoria Falls, Zimbabwe Camping/Lodge F/L
* Kan bokas med genomgående camping eller lodger eller med en kombination av bådadera.

Dag 1 Windhoek – Ghanzi, Botswana (600 km)
Den här första dagen har vi en lång körning framför oss. Vi följer Trans-Kalahari Highway österut mot Botswana. Det är en bra väg, om än något monoton. Vi har dock gott om tid att studera landskapet och längs vägen kan vi få syn på vårtsvin, babianer, kuduantiloper och olika rovfåglar. Efter att ha klarat av gränskontrollen fortsätter vi in i Botswana till vårt nattläger i Kalahariöknen. Natten blir troligen klar och när lägerelden falnat vi kan njuta av fantastisk himmel med millioner stjärnor och lyssna till alla ljuden där ute i den afrikanska natten.

Dag 2 Ghanzi – Okavango (450 km)
Tidig start och iväg mot grönare marker. Vi kommer fram till vårt läger under tidig eftermiddag efter att ha bytt till 4-hjulsdrivet under den sista biten för att ta oss fram genom sanden. Vi slår oss kanske ner på bryggan vid stranden med en öl och försöker få syn på en krokodil före middagen. Snart nog är det dags att krypa till kojs och somna till ljuden av nattfåglar och kanske en eller annan flodhäst där ute i deltat.

Dag 3 Okavango, altrnativt Caprivi, Namibia (170 km)
Idag väcks vi av en kakafoni av fåglar, där den ena arten avlöser den andra allt eftersom det ljusnar. Efter frukost förflyttar vi oss ut i deltat, först med motorbåt och sedan med kanoter – mokoros. Våra infödda båtförare stakar oss fram genom den frodiga vegetationen på smala vattenstråk omväxlande med öppna ytor. På vattenytan blommar mängder av näckrosor och överallt lyfter fåglar. Kanske ser vi en elefant på någon av öarna längs vägen. Om vi vill kan vi stanna och ta ett bad på en lämplig plats, anvisad av vår lokale guide. Vi går iland på en ö och gör en vandring där vi försöker få syn på några av de antiloper och andra djur som lever i deltat.  Vi återvänder sedan till vårt basläger. Här kan vi välja att stanna ytterligare en natt eller att packa ihop våra saker och förflytta oss till nästa boende som ligger i Namibia vid stranden av Okavangofloden. På väg dit gör vi i så fall en game drive genom Mahango Game Reserve och spanar efter sabel- och roanantilop som finns här. Här finns också elefanter, bufflar, flodhästar och många andra arter av vilt. Om vi stannar  i deltat efter vår mokorotur så är det för att nästa dag kunna besöka Tsodilo Hills.

Dag 4–6  Caprivi (220 km)
Om vi stannat i Okavangodeltat dag 3 så börjar vi dag 4 med en utflykt till världsarvet Tsodilo Hills för att se de berömda klippmålningarna. Vi gör därefter en game drive i Mahango Game Reserve och tillbringar natten vid Okavangofloden för att påföljande två dagar uppleva naturen vid och kring Kwandofloden. Under dagarna kan vi här göra utflykter med båt eller bil och uppleva det fantastiska djurlivet – elefanter, bufflar, flodhästar, sabelantiloper och ett färgstarkt fågelliv. Bwabwata och Mudumu nationalparker finns i området.

Dag 7 Caprivi – Chobe, Botswana (300 km)
Vi kör mot Caprivis huvudstad Katima där vi stannar till för att fylla på förråden. Vi fortsätter så över gränsen till Botswana och vårt nattläger. På eftermiddagen gör vi en båttur på floden. Chobe nationalpark, som är den näst största nationalparken i Botswana med mer än 10 000 km2, har en av de största koncentrationerna av vilt i hela Afrika. Vi hoppas få se gott om elefanter och bufflar från båten, liksom flodhästar, krokodiler och mängder av fåglar.

Dag 8 Chobe – Victoria Falls, Zimbabwe (85 km)
Vi tillbringar morgonen på en game drive i parken. Liksom båtturen igår kan den visa sig bli en av de verkliga höjdpunkterna på vår safari. Väl tillbaka tar vi farväl av vår namibiske guide och fortsätter vår resa med en lokal guide/ranger. Vi lämnar Botswana och fortsätter in i Zimbabwe. Efter en dryg timmes körning är vi framme vid Viktoriafallen, där vi kan beundra det fantastiska skådespel som fallen utgör innan vi tar oss till resans sista boende, som är beläget i Victoria Falls.

Här kan du se priser för våra safari i Namibia

Priserna är inte garanterade och kan när som helst ändras.