Södra Namibia

7 dagar. En safari med fokus på Namibias storslagna och unika ökenlandskap.

Dag Destination Boende* Måltider
1 Keetsmankoop Camping/Hotell L/M
2 Fish River Canyon Camping/Lodge F/L/M
3 Klein Aus Camping/Lodge F/L/M
4 Klein Aus/Lüderitz Camping/Lodge F/M
5 Sesriem Camping/Lodge F/L/M
6 Sesriem Camping/Lodge F/L/M
7 Windhoek   F/L
* Kan bokas med genomgående camping  eller hotell/lodger eller med en kombination av bådadera

Dag 1 Windhoek – Keetsmanskoop (500 km)
Tidig avresa från Windhoek mot söder. Dagens mål är Quiver Tree Forest strax nordost om Keetsmankoop. Quiver betyder koger och namnet syftar på att trädets grenar av bushmännen användes för tillverkning av pilkoger. Egentligen är det heller inte ett träd utan en Aloe-växt, Aloe dichotoma. Vi får tillfälle till en kort vandring i den särpräglade ”skogen” och även ett besök vid ”Giants playground”, ett geologiskt mycket speciellt område med märkliga stenformationer.

Dag 2 Keetsmanskoop – Fish River Canyon (170 km)
Dagens huvudmål är Fish River Canyon, som brukar beskrivas som världens näst största canyon, överträffad endast av Colorado´s Grand Canyon. Här får vi uppleva fantastiska naturscenerier och här kommer kamerorna till flitig användning.

Dag 3 Fish River Canyon – Klein Aus (2p0 km)
Under morgonen och förmiddagen tillbringar vi lite mer tid vid Fish River Canyon innan vi fortsätter till nästa resmål, den lilla byn Klein Aus. Vi kommer att bo på Klein Aus Vista, ett privat reservat som är vackert beläget i Aus Mountain Range. Under eftermiddagen har vi tid att utforska de vackra omgivningarna och vi kan sen njuta av solnedgången över bergen.

Dag 4 Klein Aus – Luderitz – Klein Aus (240 km)
Den här dagen ägnar vi åt den lilla hamnstaden Lüderitz med omgivningar. Under förmiddagen kan den som vill göra en båttur i bukten och angränsande farvatten där man med lite tur kan se både sälar och pingviner (tillägg). Det blir också tillfälle att på egen hand utforska staden med sin speciella tyska arkitektur och kanske äta en lunch på något av de många caféerna. Vi kör sedan till ”spökstaden” Kolmanskop en bit ut i öknen. Staden står övergiven efter diamantruschen under 1920-talet. Husen står kvar som de lämnades men öknen tar över mer och mer. Innan vi lämnar kusten kör vi sedan ut till Diaz Point för att uppleva stränderna och fågellivet och kanske få syn på någon säl. Tillbaka i vårt läger, som liksom föregående natt är beläget i Klein Aus Vista, kan vi njuta av solnedgången över bergen och kanske ta en öl eller ett glas vin därtill.

Dag 5 Klein Aus – Sesriem (340 km)
Idag förflyttar vi oss norrut genom ett ödsligt men mycket vackert och spännande landskap till Sesriem vid randen av Namiböknen. Efter att ha etablerat oss i vårt boende gör vi en utflykt till de närliggande sanddynerna. Under en kort på vandring kan vi njuta av det fantastiska färgspelet över sanden och de omgivande bergen i solnedgången.

Dag 6 Sesriem och Sossusvlei (240 km)
Tidig start för att uppleva morgonljuset ljuset över öknen. Vi kör mot Sossusvlei med sina mäktiga sanddyner. Här blir det tillfälle att testa konditionen genom en klättring på någon av dynerna. Det är inte helt enkelt att ta sig upp i den mjuka sanden, men väl uppe så väntar en fantastisk utsikt över ökenlandskapet. Under tiden förbereder vår guide frukost och den brukar smaka särskilt bra efter morgonpasset på sanddynerna. Efter frukosten och medan dagen ännu är sval gör vi en vandring i öknen. Landskapet är storartat och det innehåller en rad växter och djur som är anpassade för den hårda ökenmiljön. Av djur har vi chans att se både oryxantilop, springbock, jackal och struts. Efter ökenvandringen förflyttar vi oss till Sesriem för lunch och en stunds vila. När dagen så blir svalare gör vi en utflykt till Sesriem Canyon. Vi går ned i ravinen och gör en kortare vandring här nere på botten mellan de höga väggarna.

Dag 7 Sesriem – Windhoek (350 km)
Tillbaka till civilisationen genom ett vilt och vackert landskap. Vi räknar med att vara åter i Windhoek under eftermiddagen.

Här kan du se priser för våra safari i Namibia

Priserna är inte garanterade och kan när som helst ändras.