Stora Namibiaturen

Stora-Namibiaturen-18-dagar

mapStora-Namibiaturen-18-dagar

18 dagar. Det här är vår mest omfattande safari. Här ingår några av de allra främst resmålen i södra Afrika – Namiböknen, Swakopmund och Skelettkusten, urgamla klippristningar, ökenbergen i nordvästra Namibia och Himbafolket, Etosha nationalpark med dess mångfald av vilt, Kalaharis bushmän, det fantastiska Okavangodeltat, Chobe nationalpark med sina stora hjordar av elefanter och slutligen Zambezifloden med de makalösa Viktoriafallen.

Dag Destination Boende* Måltider
16 Caprivi Camping/Lodge F/L/M
17 Chobe, Botswana Camping/Lodge F/L/M
18 Victoria Falls, Zimbabwe Camping/Lodge F/L
* Kan bokas med genomgående camping eller med en kombination av camping och lodger.

Dag 1 Windhoek – Sesriem (350 km)
Vi lämnar Windhoek  vid mellan 8 och 9 och färdas mot sydväst över Khomas Hochland. Bergspassen erbjuder fantastiska vyer och här kommer kamerorna till användning. Vi kommer fram till vårt nattläger under sen eftermiddag och gör sedan en utflykt till de närliggande sanddynerna. Under en kort vandring i kan vi njuta av det fantastiska färgspelet över sanddynerna och de kringliggande bergen i solnedgången.

Dag 2 Sesriem och Sossusvlei (240 km)
Tidig start för att uppleva ljuset i soluppgången över öknen. Vi kör mot Sossusvlei med dess mäktiga sanddyner. Här blir det tillfälle att testa konditionen genom en klättring på någon av dynerna. Det är inte helt enkelt att ta sig upp i den mjuka sanden, men på toppen väntar en fantastisk utsikt över ökenlandskapet. Under tiden förbereder vår guide frukost och den brukar smaka särskilt bra efter morgonpasset på sanddynerna. Efter frukosten och medan dagen ännu är sval gör vi en vandring i öknen. Landskapet är spektakulärt och det innehåller en rad växter och djur som är anpassade för den hårda ökenmiljön. Av djur har vi chans att se både oryxantilop, springbock, jackal och struts. Efter ökenvandringen förflyttar vi oss till Sesriem för lunch och en stunds vila. När dagen så blir svalare gör vi en utflykt till Sesriem Canyon. Vi går ned i ravinen och gör en kortare vandring här nere på botten mellan de höga väggarna.

Dag 3 Sesriem – Swakopmund (350 km)
Namibia är ett kontrasternas land. Idag ska vi förflytta oss från öken till hav. Vi passerar Kräftans vändkrets och kör vidare över bergen. Vägen går över Gaub-passet, ned i den torra flodfåran i Kuseb-ravinen och upp igen på andra sidan och över Kuseb-passet genom ett säreget, kargt och månlikt landskap. När vi kommer ned till kusten stannar vi till i Walvis Bay. De grunda vattnen längs stränderna här är ett eldorado för fågellivet. Här kan man vintertid se flera av våra nordiska flyttfåglar. Det är en särskild upplevelse att se ”våra” storspovar och andra vadare bland flamingoer och pelikaner. Vi fortsätter till närbelägna Swakopmund och vårt hotell. Middagen intas på egen hand på någon av Swakopmunds många restauranger.

Dag 4 Swakopmund
Denna dag är fri för aktiviteter på egen hand. Swakopmund är en trevlig kuststad med en mängd butiker, akvarium, hantverksmarknad. Där finns förstås också stranden, men den kalla Benguelaströmmen som dominerar här gör att havsbad inte är så behagligt, inte ens för nordbor som inte är bortskämda med varma vatten. För den som vill ha lite mer av äventyr så finns olika möjligheter – båttur (med ostron och bubbel!), flygtur över öknen, fisketur eller motorcykel på sanddynerna och mycket mer. Vår guide hjälper till med bokningar. Kvällens middag intas på egen hand. Kanske lockar en måltid på fisk eller skaldjur när vi nu befinner oss vid havet.

Dag 5 Swakopmund – Twyfelfontein (390 km)
Idag far vi genom Damaraland, men först kör vi norrut längs Skelettkusten med dess egenartade miljö. Vi gör ett stopp vid sälkolonin vid Cape Cross med dess tusentals pälssälar. Vi kommer att kunna gå ut i sälkolonin på en plattform och på nära håll både uppleva sälarna. Vi viker sedan av inåt landet och passerar småningom den lilla staden Uis. Det är en gammal gruvstad, som också är en av de bästa platserna om man vill köpa halvädelstenar till bra pris. På vår fortsatta färd passerar vi Brandberg – Namibias högsta berg – innan vi anländer till Twyfelfontein före solnedgången.

Dag 6 Twyfelfontein – Palmwag/Grootberg(110/130 km)
Vi börjar dagen med ett besök vid världsarvet  i Twyfelfontein med de berömda hällristningarna och besöker sedan Damara Living Museum där vi får lära oss om Damara-folkets traditioner och levnadssätt. Vi fortsätter till Palmwag, alternativt Grootberg, där vi övernattar denna och påföljande dag. Landskapet är spektakulärt och vi bör kunna få se en hel del giraffer och även Hartmanns bergszebra som är talrik i denna del av landet. Vårt boende är beläget i n privat koncession som är avsatt för skydd åt det vilda, men också för att gagna det lokala samhället genom utbildning och träning i miljö- och viltvård och genom turism.

Dag 7 Palwag/Grootberg
Denna dag finns tid för egna aktiviteter. Man kan välja att besöka en Himbaby, spåra ökenelefanter eller noshörningar (samtliga aktiviteter extra) eller att bara ta det lugnt i campen.

Dag 8 Palmwag/Grootberg – Okaukuejo, Etosha (290/260 km)
Idag väntar Etosha, som anses som en av Afrikas förnämsta parker. Första natten övernattar vi i Okaukuejo Rest Camp. Här finns ett av Etoshas bästa vattenhål, dit mängder av djur kommer för att dricka. Vattenhålet är upplyst på natten och här är chanserna goda att kunna se bl.a. noshörning på nära håll.

Dag 9 Okaukuejo – Namutoni, Etosha (140 km)
Denna dag tillbringar vi på game drive i parken med spaning efter djur. Vi stannar vid Etosha Pan, där blicken når till horisonten över ett platt landskap, vitt av saltavlagringar. Vi övernattar i Namutoni där vi kan vid koppla av vid swimmingpoolen och beskåda det gamla tyska fortet innan vi avslutar dagen med ytterligare en game drive när det blivit svalare och djuren börjat röra på sig igen.

Dag 10 Namutoni – Grootfontein (180 km)
Vi besöker något eller några av vattenhålen i trakten av Namutoni innan vi lämnar Etosha. På väg till vår nästa lägerplats stannar vi för att bese världens största meteorit – Hoba-meteoriten – en järnklump som landade här för ca 80000 år sedan och som uppskattats väga mer än 60 ton. Under eftermiddagen kan vi koppla av på lodgen.

Dag 11 Grootfontein  (180 km)
Efter frukost gör vi ett besök hos Kalaharis bushmän där vi får lära oss om deras historia, levnadssätt och kultur. Besöket görs tillsammans med lodgens ägare som talar det lokala språket..

Dag 12 Grootfontein – Rundu (260 km)
Dagens resmål är vackert beläget vid Kavangofloden som utgör gräns till Angola. Vi har tid för vila, bad, fågelskådning eller vad man nu känner för. Till solnedgången kan man göra en båttur på floden (extra).

Dag 13 Rundu – Okavango (350 km)
Vi börjar dagen med ett besök på den lokala marknaden och fortsätter sedan mot Okavangodeltat. På vägen passerar vi Mahango Game Reserve där vi gör en kortae game drive. Vi korsar gränsen till Botswana och fortsätter söderut genom små byar och samhällen. Vi kommer fram till nattlägret under tidig eftermiddag efter att ha bytt till en fyrhjulsdrivet sista biten för att kunna ta oss fram genom sanden till vattnet. Efter att ha etableat oss i vårt boende slår vi oss kanske ned med ett glas öl vin på terrassen med utblick över lagunen för att försöka få syn på en krokodil eller två där ute. Efter en god middag somnar vi till ljudet av nattfåglar och grymtningarna från en och annan flodhäst ute i deltat.

Dag 14 Okavango
Idag väcks vi av en kakafoni av fågelljud, där den ena arten avlöser den andra allt eftersom det ljusnar. Efter frukost får vi hjälp att lasta vår utrustning i båtar för att ge oss ut i deltat. Vi förflyttar oss först med motorbåt för att sedan byta till kanoter – mokoros. Stående i kanoterna och skickligt balanserande stakar våra båtförare oss fram genom det grunda och klara vattnet ut till någon av de många öarna där vi ska tillbringa natten. Färden går genom frodig vegetation, på smala vattenstråk omväxlande med öppna ytor. På vattenytan blommar mängder av näckrosor och överallt lyfter fåglar. Kanske ser vi en elefant på någon av öarna längs vägen. Om vi vill kan vi stanna och ta ett bad på en lämplig plats, anvisad av vår lokale guide. Väl framme inrättar vi vårt läger och när dagen blivit svalare beger vi oss ut på en vandring med vår guide för att försöka få syn på några av de flockar av hjortar som lever i deltat.  Vi äter vår middag kring lägerelden och snart nog är det dags att gå till vila och somna till ljuden från deltat. Här ute finns förstås inte bekvämligheter som dusch och vattentoalett, utan förhållande är mer rustika, men ändå väl ordnade..

Dag 15 Okavango – Caprivi, Namibia (130 km)
Efter frukost och medan dagen ännu är sval ger vi oss i våra mokoros till någon av de andra öarna för ytterligare en vandring. Väl tillbaka bryter vi lägret och flyttar oss tillbaka genom deltat till ”fastlandet”. Vi lämnar deltat och återvänder till Namibia och vårt nästa boende som är vacker beläget vid Okavangofloden.

Dag 16 Caprivi   (220 km)
Vi börjar dagen med en game drive i Mahango Game Reserve. Mahango är ett av Namibias mest variationsrika och intressanta naturskyddsområden. Det består av skog och slättland kring Okavangofloden. Här finns imponerande stora baobabträd och här finns också ovanliga eller sällsynta arter av vilt såsom sabel- och roanantilop, Chobe bushbock, reedbuck, tsessebe och sitatunga. Efter vår gam drive fortsätter vi österut i Caprivi till dagens boende som är  beläget vi stranden av Kwandofloden. Här har vi möjlighet att under eftermiddagen göra en tur på floden eller en utflykt till Bwabwata eller Mudumu nationalpark.

Dag 17 Caprivi – Chobe (250 km)
Vi kör genom Caprivis huvudstad Katima, där vi stannar för att fylla på förråden, varefter vi fortsätter över gränsen in i Botswana till vår lodge, som också den är belägen vid floden. Under eftermiddagen gör vi en båttur på floden. Chobe är berömt för mängderna av bufflar och elefanter som vi hoppas kunna se från båten. Kanske kan vi också få syn på lejon vid vattnet och fågellivet är synnerligen rikt här.

Dag 18 Chobe – Victoria Falls, Zimbabwe (85 km)
Chobe nationalpark, som är den näst största nationalparken I Botswana med mer än 10000 km2, är ett Afrikas viltrikaste områden.  Vi tillbringar morgonen med en game drive i parken. Liksom båtturen föregående dag kan den visa sig bli en av de verkliga höjdpunkterna på hela vår safari. Denna sista dag  innehåller ytterligare en höjdpunkt på vår resa – Viktoriafallen. Vi in i Zimbabwe och efter en dryg timmes körning är vi framme vid Viktoriafallen, där vi kan beundra det fantastiska skådespel som fallen utgör. För den som vill tillbringa ytterligare någon eller några dagar i området finns en mängd aktiviteter att välja på – hantverksmarknaden, forsränning på floden, elefantridning, båttur, m.m. Eller varför inte en tur till näraligggande Hwange nationalpark med dess rika djurliv. Guiden hjälper till bokningar av olika aktiviteter.

Här kan du se priser för våra safari i Namibia

Priserna är inte garanterade och kan när som helst ändras.