Vanliga frågor och svar

Att boka en resa till Afrika kräver mycket planering och framför allt är det ofta en stor investering. På Afrikakompaniet jobbar vi hårt för att skräddarsy den resa som passar dig bäst. Men vi vill också att du ska veta exakt vad du får när du bokar resan.

För oss är det viktigt att våra resenärer vet att vi i den mån det går försöker välja så hållbara partners som möjligt. Att åka till Afrika för att göra en safari ska på alla sätt göra så lite avtryck i ekosystemet som vanligt. Vi väljer helst lokala samarbetspartners med en stark hållbarhetsprofil, som anställer personal från de lokala samhällena och ser till att djuren har det så bra som möjligt. Läs mer om Afrikakompaniets hållbarhetsarbete.

Vill du veta mer? Boka en resekonsultation med oss! Det är gratis och du förbinder dig inte till något.

Vanliga frågor

Hur går det till att boka?

Vi brukar ge förslag på resplan och boenden utifrån dina önskemål. När du känner att förslaget passar bokar vi alla boenden. De kräver ofta 20-50% delbetalning för att bekräfta bokningen, så vi skickar en första faktura så fort ni har bestämt er. Cirka 45-60 dagar före avresa skickar vi slutfakturan på resten av beloppet, då boendena för det mesta kräver full betalning 30-45 dagar innan ankomst.

Hur betalar vi resan?

Vi sammanställer vilka boenden som är bokade och skickar fakturor (ofta en delbetalning på 20-50% vid bokning, resten 45-50 dagar före avresa). Vi tar helst emot betalningar via bankgiro, men det går också att föra över pengar till vårt bankkonto eller betala i USD eller EURO direkt till våra valutakonton i Wise. Vi kan i undantagsfall ta emot kortbetalningar, men då behöver vi ta ut en avgift för att täcka både bankkostnader och den långa handläggningstiden – ofta tar det uppemot 7-10 dagar innan vi får in pengarna på kontot.

Bokar ni flyg också?

Vi bokar inte internationella flyg, men vill ni ha hjälp med det har vi samarbetspartners som kan bistå med både flygförslag och biljetter. Inom Kenya och Tanzania och vissa andra länder kan vi hjälpa till med inrikesflyg.

Vilka avbokningsregler finns?

Vi går efter våra samarbetspartners avbokningsregler, ni får dem i samband med första fakturan eller så frågar ni när vi diskuterar upplägget. Vi förbehåller oss också rätten att ta ut en administrationsavgift på minst 5% av totalbeloppet om en resa avbokas efter att ni bekräftat den. Läs mer om våra resevillkor.

Om det händer oss något på resan, hjälper ni till då?

Absolut. Vi är tillgängliga per telefon även under helgdagar och kvällar. Du är garanterad tryggheten av att boka med ett svenskt företag som ställt lagstadgade garantier hos Kammarkollegiet, och följer paketreselagen

Hur ska jag klä mig på safarin?

Kläder i neutrala toner – beige, kaki, grått och så vidare – är att rekommendera. Undvik skrikiga färger och mönster. Vita kläder blir ofta dammiga på safari och mörkblå och svarta kläder kan locka till sig tsetseflugor. Tänk på att morgnar och kvällar kan vara kalla. Klä dig enligt lager-på-lager-principen och se till att ha med en tunn fleece och/eller en vindtät jacka om du åker någonstans där det är riktigt kyligt. Vill du undvika myggbett är det bra att ha med en tunn, långärmad tröja. Glöm inte hatt, solglasögon och solskydd.